• Algemene informatie
  • Openingstijden
  • Faseonderwijs en units
  • Ontdekkend leren
  • Kinderraad
  • Wie is waar?
  • Werken op de Campus
  • Algemene informatie
  • De Nieuwe Wereld
  • La Pinta
  • La Niña
  • Zwanger?
  • Ouderbetrokkenheid
  • Mediawijsheid
  • Kanjertraining
  • Opvoedingspartners
  • Opvoedingsartikelen
  • Communicatie met ouders
  • OntdekTalent 0-12
  • OntdekTalent Sport
  • Ontdektalent Ouders
  • Buiten de campus

"Leraren, onderwijs­ondersteuners en directeuren uit het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en mbo werken massaal door bij ziekte, zijn voortdurend invallers aan het zoeken of aan het inwerken en de klassen zijn bomvol," aldus de Algemene Onderwijsbond (AOb).

AOb-voorzitter Liesbeth Verheggen stelt dat een baan in het onderwijs minder aantrekkelijk is geworden. "Simpelweg omdat de salarissen door bezuinigingen achterlopen bij de markt. Het personeelstekort leidt tot een stijgende werkdruk, terwijl onderwijs nu al het hoogste burn-out­risico heeft. Dat moet echt anders.”

 

Waarom het onderwijsteam
van de Campus staakt op 15 maart

Ook wij ervaren aan alle kanten dat de dagelijkse praktijk knelt! Graag delen wij iets meer over de context waarin de Campus zich begeeft. Niet om te wijzen en te oordelen, maar wel om met jullie te delen waar dit voor ons in zit.

 

Een baan in het onderwijs is mooi

Wij kiezen dit werk, om kinderen te helpen in hun basisontwikkeling en ze te stimuleren de wereld om hen heen te onderzoeken en te leren van ons en van elkaar. We creëren op de Campus dagelijks een plek, welke veilig én uitdagend genoeg is, om kinderen tot ontplooiing te laten komen. Dit doen we naar eer en geweten en met een brok aan ervaring, scholing en expertise op zak.

 

Onze leerkracht is een expert

Op Columbus krijgen kinderen veel ruimte en is de flexibiliteit, het vermogen en bereidheid van de leerkrachten zeer groot, om kinderen verder te helpen.  

Wat ons team typeert, is dat we uitgaan van diversiteit. We maken veel gebruik van ieders unieke talent. We zijn geen ‘duizend-dingen-doekjes’ die, ieder voor zich, alles kunnen en alles weten. Als leerkracht op Columbus doen we het samen en heeft daarnaast ieder zijn eigen expertise. Doordat er in units wordt gewerkt, ben je nooit alleen verantwoordelijk. Afstemming en overleg over pedagogiek-  en onderwijsaanpak gebeurt direct en daar waar nodig. En als team weten we precies waar ieders talenten liggen en waar je ontbrekende expertise mogelijk wél kunt vinden binnen het team. Waar je kunt, wilt en moet samenwerken rond ieder afzonderlijk kind.

 

Eén doel delen we namelijk uitdrukkelijk; we willen ieder kind een optimale eigen leer- en ontwikkelomgeving bieden! Om die reden ontwikkelen we op de Campus ons onderwijs zelf. Dit doen we samen en is constant in beweging. Een manier van onderwijs bieden die meer dialoog, meer reflectie én meer veerkracht vraagt van de leerkracht. We kunnen ons niet verschuilen achter een methodemaker. We kunnen niet zomaar een boek uit de kast trekken. En het maakt ons onderwijs leerkrachtafhankelijk, we kunnen ook niet ‘zomaar iemand’ voor ‘een hele groep’ zetten als er eens een collega ziek is.

 

Doe dan ook niet zo ingewikkeld!

Dat doen we wel! Simpelweg omdat we hebben ervaren dat we onderwijs op deze manier betekenisvoller en dus effectiever kunnen maken. Ondersteund door de Daltondoelen. Dat we alleen dan in de buurt komt van een werkelijk gepersonaliseerd leerpad voor ieder kind. Dat gunnen we ieder kind en zeker de kinderen op Columbus! Dat was en is onze belofte ook aan jou, als ouder/verzorger toen jij voor Campus Columbus koos!

 

Waar knelt het dan?

Onlangs was ik met een groepje schoolleiders in gesprek. Één van hen vertelde over een juf in haar team die ontzettend goed in staat was het leesonderwijs te organiseren voor jonge kinderen. Haar dilemma: dat wellicht niet iedereen van haar team dat zou kunnen en dat het misschien ook niet over te dragen was. De schoolleiders herkenden haar dilemma en zeiden dingen als: “Oei, gevaarlijk!”, “Hhmm, dat kan natuurlijk niet”. Ze moest maar snel ingrijpen en de juf vertellen dat ze beter iets kon doen wat in het systeem zou passen, iets wat je kon controleren en overdragen.

 

Ik zat erbij en keek er naar en mijn oren klapperden. Dit soort gekkigheid kom ik zoveel tegen! “Deze juf verdient toch juist een 10 met een griffel?” Én tijd, om dat wat zij kan, te delen met collega’s. In plaats van op het matje te komen en de boodschap te krijgen, dat ze maar een beetje minder vakwerk moet leveren, omdat het anders mogelijk niet overal precies hetzelfde zou gaan. Probeer dit eens voor te stellen in welk andere bedrijfstak! Innovatie van producten en verbeteringen aan diensten die niet worden doorgevoerd omdat de zwakste schakel in het team of die bij vergelijkbare bedrijven dan niet bij kan blijven! 

Dit voorbeeld is exemplarisch voor de manier waarop onderwijs jarenlang is georganiseerd. Zoveel mogelijk kinderen per leerkracht. Want alleen dan is het budget toereikend. Iedereen dezelfde lesstof, waarbij er langs één lat het resultaat van leren gemeten werd. De schijn van beheersbaarheid en betrouwbaarheid.

 

“Hou toch eens op!
Welk kind bedien je als je je slechts kunt richten
op ‘het gemiddelde kind’?!”

Leren is niet volledig te voorspellen en plannen. Wij moeten voorwaarden scheppen waardoor ieder kind wil en kan leren. Dat is onze taak!
Zoals we er ook voor kiezen onze deur altijd open te hebben voor jullie. Vanuit ouderperspectief is iedere vraag legitiem en zijn standpunten dit ook. Echter, de manier waarop dit soms tot uiting komt is bij tijd en wijlen ongegrond en ongepast. Dit is niet alleen zo op de campus, dit is een maatschappelijke trend. Omdat voor de leerkracht de relatie tot het kind altijd op de eerste plaats staat zorgt dit soms voor slapeloze nachten!

Ik weet zeker dat iedereen die in het onderwijs werkt, het beste wil voor kinderen. Maar momenteel verschuilt men zich ‘om niet te worden afgerekend’, in plaats van dat men opstaat en plek inneemt. 

 

En kies je er wel voor op te staan en te kiezen voor kwaliteit voor elk kind dan betekent dit dat de huidige gelden en tijd daar niet toereikend voor zijn. Dat moet anders!

Want als de tijd niet toereikend is en het niet lukt om mee te bewegen, als er geen budget is om een leerkracht te behouden. Als er geen geld is voor scholing, als je geen invaller kunt vinden, zelfs niet ‘zomaar iemand’ en kinderen naar huis moet sturen… als je je niet ziek durft te melden om die reden…. dan is dat enorm frustrerend. Dan faal je als onderwijsaanbieder. Dan faal je de kinderen. Er moet eenvoudigweg geïnvesteerd worden in het onderwijs!

 

Wij gunnen kinderen leerkrachten zoals wij!
Wij gunnen ons waardering en respect!

 

Daarom staken wij! 

Hoewel we er ons ook ter dege van bewust dat deze dag voor jullie ongemak oplevert, hopen we op jullie begrip en nodigen wij jullie graag ons in deze actie te steunen zodat we met zoveel mogelijk mensen een vuist maken voor het belang van onze kinderen!

 

namens het team,

Dorien Vader, directeur

Laatste nieuws

OntdekTalent Muziek

Meer

OntdekTalent Typen

Meer

Meer nieuws

Campuskalender

Unitparty!

29 januari 2021 - 13:00 uur

Carnavalsviering

19 februari 2021 - 09:00 uur

Unitparty!!

19 februari 2021 - 13:00 uur

Voorjaarsvakantie 2021

22 februari 2021

Studiedag woensdag 3 maart

03 maart 2021

Meer agenda

Twitter

Contactgegevens

Campus Columbus | Dalton Kindcentrum
Weegbree 2 - 4
Heerhugowaard
t: 072 57 27 111
info@campuscolumbus.nl

Routeplanner

Deel deze pagina

Informatiebalie:

 

KC Campus Columbus

Dalton

Missie

Visie op ontwikkeling


Organisatie

Teamleden (functies)

Teamleden in beeld

Vacature op Campus Columbus

Kinderraad

Ouderraad

Campusraad

Stichting Vrienden van de Campus

Bestuur


Administratie

Contact en adres

Openingstijden administratie

Interesse en aanmelden

Aanmeldprocedure

Wijzigen opvang

Verlof voor onderwijs

Toeslagen opvang

Vragen, klachten, complimenten

Privacy op Campus Columbus


Professionele bezoekarrangementen


Downloads en Publiciteit:

  • Tarieven_en_aanbod_2021.pdf
  • Waarom het onderwijs staakt
  • Jaarkalender onderwijs 2020-2021
  • Campusplan 2015-2019
  • Campusgids 2014-2019
  • Jaarboekje Onderwijs
  • Visitatierapport NDV 2016
  • Tevredenheidsonderzoek '15
  • CC voor Onderwijs 2032
  • La Pinta in DaltonVisie '17
  • Volkskrant video n.a.v. artikel over werken in units 2017
  • Promotiefilmpje Rijnland Praktijk Festival 2018
  • Inschrijfformulier (+)
  • Bijlage inschrijving onderwijs

 

 

 

Onderwijs

Dalton en onderwijs

Faseonderwijs en units

Leren als ontdekkingsreis

Portfolio

Kwaliteit

Passend Onderwijs

Internet- en tabletgebruik

Take Your Own Device


Openingstijden en vrije dagen

Verlof aanvragen

Meedoekwartier

Actieve (groot)ouders


Verenigde TOM Groep

10 jarig jubileum


Downloads:

  • Ontwikkelingsvolgmodel

Tagpagina 


 

 

Opvang

Algemene informatie

Dalton en opvang

Veiligheid

Kwaliteit

Dagindeling

Groepsgrootte


Openingstijden

Afnamebeleid en flexopvang


Downloads:

terug naar boven

 

Opvoeding & ontwikkeling

Visie op opvoeding

Waarde(n)volle leefgemeenschap

Kerstliedjes van juf Karin

Ouderbetrokkenheid


Mediawijsheid

Kanjertraining


Opvoedingspartners

Opvoedingsartikelen


OntdekTalent

OntdekTalent 0-12

OntdekTalent Sport

OntdekTalent Ouders

Activiteiten buiten de campus

 

 

Aangesloten bij

Blosse

Bekijk alle Blosse opvangvormen

Copyright 2021 - Campus Columbus | Dalton Kindcentrum
Inloggen | Ziber Education - School website | Ziber - Responsive of Adaptive? | Design by Viveeninc.