Meer mogelijkheden tot maatwerkBij Campus Columbus worden de kinderen niet over leerstof-jaargroepen verdeeld, zoals scholen dat doen met groep 1 tot en met 8. Hier wordt met fasen gewerkt van een halfjaar. Elke halfjaar kent een doorstroommoment naar een nieuwe fase. Ná de zomervakantie en na 20 weken, rond eind januari. De fasen worden geclusterd in units.
Er wordt gewerkt met zes units, ‘A’ tot en met ‘F’. Fase 1 en 2 zijn dus altijd onderdeel van unit A. De laatste twee fasen zijn altijd onderdeel van unit F. Elk halfjaar wordt op basis van de ontwikkelingsbehoefte, interesse en leerbehoefte van kinderen per fase bepaald uit welke fasen de units zo optimaal mogelijk gaan bestaan.
Versnellen en vertragenDoubleren (het jaar opnieuw doen) is niet aan de orde bij faseonderwijs. Versnellen en vertragen is bij uitzondering wel mogelijk. De brede ontwikkeling en de omgeving van leeftijdsgenoten telt zwaarder dan alleen de cognitieve (verstandelijke) ontwikkeling van een kind. Het gaat erom dat de ontwikkeling en het welbevinden van het kind op de juiste manier worden ondersteund.
Sámen verantwoordelijk in unitsUnits zijn ‘eenheden’ van minimaal twee fasen, met meerdere teamleden die samen verantwoordelijk zijn voor het geven van onderwijs. Elke unit beschikt over meerdere ruimten.
Units, fasen & teamledenNet als bij de andere afdelingen van Campus Columbus, vinden we het ook in het onderwijs belangrijk dat mensen, net als kinderen, met elkaar samenwerken. Elke unit bestaat uit stamkringen met één teamlid. Deze is veelal de mentor van de kinderen. De mentor is de eerste contactpersoon voor de ouders. De mentor volgt het kind nauwgezet en bouwt met het kind aan het portfolio. Elk kind heeft in de stamkring een ander kind als maatje voor een periode. Dit tweetal vormt met een ander tweetal weer een team van vier kinderen. Kinderen volgen instructie en krijgen bijbehorende taken binnen de unit. Om kinderen ook de gelegenheid te geven om op hun eigen niveau, instructie te volgen noemen we de instructiegroepjes clubs. Een kind uit bijvoorbeeld fase 8 kan onderdeel zijn van rekenclub 9. Al deze organisatievormen ondersteunen de werkwijze in de unit. Grafisch weergegeven: [klik voor vergroting] Onze argumenten om het onderwijs in fasen en units te organiseren:
Je kunt navigeren door onze site via bovenstaande buttons maar ook door naar de informatie te gaan waar je meer over wilt weten via de sitemap onderaan elke pagina. |
Laatste nieuws |
Campuskalender |
Contactgegevens |
Deel deze pagina |
Informatiebalie:KC Campus ColumbusStichting Vrienden van de Campus AdministratieVragen, klachten, complimenten Professionele bezoekarrangementenDownloads en Publiciteit:
|
OnderwijsDownloads: Tagpagina |
OpvangDownloads: |
Opvoeding & ontwikkelingWaarde(n)volle leefgemeenschap OntdekTalent
Aangesloten bij |