• Algemene informatie
  • Openingstijden
  • Faseonderwijs en units
  • Ontdekkend leren
  • Kinderraad
  • Wie is waar?
  • Werken op de Campus
  • Algemene informatie
  • De Nieuwe Wereld
  • La Pinta
  • La Niña
  • Zwanger?
  • Ouderbetrokkenheid
  • Mediawijsheid
  • Kanjertraining
  • Opvoedingspartners
  • Opvoedingsartikelen
  • Communicatie met ouders
  • OntdekTalent 0-12
  • OntdekTalent Sport
  • Ontdektalent Ouders
  • Buiten de campus

website Daltonvereniging 

Dalton en onderwijs

Daltonplan

Dalton is van oorsprong een onderwijsstroming afgeleid van het boek ‘Education on the daltonplan’ (1922) van Helen Parkhurst (1887-1973). Parkhurst schreef: “Wat wij nodig hebben in onze maatschappij zijn mensen zonder vrees.” (fearless human beings). Elk mens neemt zijn verantwoordelijkheid in de samenleving. Het gaat om een grote mate van zelfvertrouwen en tonen van moed om te werken aan een democratische wereld.

Daltonorganisaties willen kinderen in staat te stellen te kunnen functioneren in een complexe samenleving door ondernemend en zelfverantwoordelijk te zijn in het leven, in het werken en in het samenleven.

'Daltonkinderen’ stellen zich ten doel om op een ondernemende en onbevreesde wijze zich kennis en vaardigheden eigen te maken. De teamleden nemen hierbij een uitnodigende, stimulerende en begeleidende rol in. 

 

Experience is the best and indeed the only real teacher. 

Helen Parkhurst

Vijf kernwaarden vertaald in onderwijs:

           

Vrijheid en verantwoordelijkheid

Een kind leert verantwoordelijkheid voor zichzelf en zijn omgeving te dragen, als zijn omgeving hem daarvoor de ruimte en mogelijkheden biedt. Binnen een onderwijsstructuur met taken is er de ruimte om eigen keuzes te maken. Tegelijk worden kinderen geconfronteerd met de relatie tussen wat ze doen en wat dat oplevert. Dat is voor kinderen een geleidelijk leerproces, waarin zelfkennis, zelfinschatting en zelfregulatie een grote rol spelen.

Samenwerking

De onderwijsunits zijn speel- leer- en werkomgevingen waar kinderen en teamleden elkaar beïnvloeden. Goede samenwerkingsvaardigheden zijn daarbij een vereiste en worden geoefend. Kinderen leren dat er verschillen bestaan tussen mensen. Ze leren naar elkaar te luisteren en respect te hebben voor elkaar. Als kinderen met elkaar de gelegenheid krijgen om samen te spelen en werken, ontwikkelen ze ook sociale vaardigheden. Het uiteindelijke doel is democratisch burgerschap. Campus Columbus is hiervoor een betekenisvolle oefenplek.

Zelfstandigheid

Kinderen krijgen de ruimte en het vertrouwen om doelgericht aan taken te werken. Tijdens dit proces leert het hulp te zoeken als dat nodig is. Om als mens goed te kunnen functioneren, moet een kind leren beoordelen welke beslissingen het moet nemen en wat de gevolgen daarvan zijn. De keuzevrijheid leidt een kind tot het nemen van zelfstandige beslissingen die voor hem effectief en verantwoord zijn.

Doelmatigheid

Het Columbusonderwijs is gericht op een doelmatige, effectieve inzet van tijd, menskracht en middelen. Parkhurst wilde ook omwille van de efficiency kinderen verantwoordelijkheid in handen geven. Kinderen zijn als het ware kleine ondernemers, die verantwoordelijkheid leren dragen voor hun taken, hun eigen ontwikkeling, omgeving en werk.

Reflectie

Reflectie betekent nadenken over het eigen handelen met als doel inzicht te krijgen, zwakke punten te verbeteren en sterke punten beter naar voren te laten komen. Zelfkennis wordt vergroot en reflecterende kinderen worden zich bewust van emoties die in bepaalde situaties bij hen een rol spelen. Kinderen krijgen inzicht hoe zij er vervolgens naar handelen. Het gaat om het (her)interpreteren van ervaring en kennis. Er wordt in de units zowel op kringniveau als op individueel niveau veel aandacht besteed aan reflectie.

 

Verantwoordelijkheden voor Dalton worden breed gedragen, door alle teamleden en indirect door de kinderen en ouders. Hiermee borgen wij de kernwaarden en werkwijze. Dit wordt versterkt door middel van een planmatige zelfevaluatie, reflectie en visitatie. Columbus is een lerende organisatie die zich permanent professionaliseert, experimenteert en reflecteert op de eigen praktijk.

 

Lid van de NDV (Nederlandse Daltonvereniging) 

Campus Columbus is lid van de Nederlandse Daltonvereniging. De NDV visiteert ons vijfjaarlijks en geeft of verlengt een licentie Dalton indien in de praktijk de Daltonwaarden gestalte hebben gekregen. Dat doet de vereniging met een opgeleide visitatiecommissie. Columbus heeft al sinds 2007 de licentie Dalton (onderwijs).

 

 

Je kunt navigeren door onze site via bovenstaande buttons maar ook door naar de informatie te gaan waar je meer over wilt weten via de sitemap onderaan elke pagina.

Laatste nieuws

Sportactiviteiten door Heerhugowaard Sport

Meer

Meer nieuws

Campuskalender

Eindgroepfeest

07 juli 2022

Uitje eindgroep

12 juli 2022

Studiedag

14 juli 2022

Zomervakantie

18 juli 2022

Twitter

Contactgegevens

Campus Columbus | Dalton Kindcentrum
Weegbree 2 - 4
Heerhugowaard
t: 072 57 27 111
info@campuscolumbus.nl

Routeplanner

Deel deze pagina

Informatiebalie:

 

KC Campus Columbus

Dalton

Missie

Visie op ontwikkeling


Organisatie

Teamleden (functies)

Teamleden in beeld

Vacature op Campus Columbus

Kinderraad

Ouderraad

Campusraad

Campusraad jaarverslag 2019-2020

Stichting Vrienden van de Campus

Bestuur


Administratie

Contact en adres

Openingstijden administratie

Interesse en aanmelden

Aanmeldprocedure

Wijzigen opvang

Verlof voor onderwijs

Toeslagen opvang

Vragen, klachten, complimenten

Privacy op Campus Columbus


Professionele bezoekarrangementen


Downloads en Publiciteit:

  • Tarieven_en_aanbod_2021.pdf
  • Waarom het onderwijs staakt
  • Jaarkalender onderwijs 2020-2021
  • Campusplan 2015-2019
  • Campusgids 2014-2019
  • Jaarboekje Onderwijs
  • Visitatierapport NDV 2016
  • Tevredenheidsonderzoek '15
  • CC voor Onderwijs 2032
  • La Pinta in DaltonVisie '17
  • Volkskrant video n.a.v. artikel over werken in units 2017
  • Promotiefilmpje Rijnland Praktijk Festival 2018
  • Inschrijfformulier (+)
  • Bijlage inschrijving onderwijs

 

 

 

Onderwijs

Dalton en onderwijs

Faseonderwijs en units

Leren als ontdekkingsreis

Portfolio

Kwaliteit

Passend Onderwijs

Internet- en tabletgebruik

Take Your Own Device


Openingstijden en vrije dagen

Verlof aanvragen

Meedoekwartier

Actieve (groot)ouders


Verenigde TOM Groep

10 jarig jubileum


Downloads:

  • Ontwikkelingsvolgmodel

Tagpagina 


 

 

Opvang

Algemene informatie

Dalton en opvang

Veiligheid

Kwaliteit

Dagindeling

Groepsgrootte


Openingstijden

Afnamebeleid en flexopvang


Downloads:

terug naar boven

 

Opvoeding & ontwikkeling

Visie op opvoeding

Waarde(n)volle leefgemeenschap

Kerstliedjes van juf Karin

Ouderbetrokkenheid


Mediawijsheid

Kanjertraining


Opvoedingspartners

Opvoedingsartikelen


OntdekTalent

OntdekTalent 0-12

OntdekTalent Sport

OntdekTalent Ouders

Activiteiten buiten de campus

 

 

Aangesloten bij

Blosse

Bekijk alle Blosse opvangvormen

 

Ook een leuke baan in opvang of onderwijs?

Kijk eens op www.werkenbijblosse.nl