Dalton en onderwijsDaltonplanDalton is van oorsprong een onderwijsstroming afgeleid van het boek ‘Education on the daltonplan’ (1922) van Helen Parkhurst (1887-1973). Parkhurst schreef: “Wat wij nodig hebben in onze maatschappij zijn mensen zonder vrees.” (fearless human beings). Elk mens neemt zijn verantwoordelijkheid in de samenleving. Het gaat om een grote mate van zelfvertrouwen en tonen van moed om te werken aan een democratische wereld. Daltonorganisaties willen kinderen in staat te stellen te kunnen functioneren in een complexe samenleving door ondernemend en zelfverantwoordelijk te zijn in het leven, in het werken en in het samenleven. 'Daltonkinderen’ stellen zich ten doel om op een ondernemende en onbevreesde wijze zich kennis en vaardigheden eigen te maken. De teamleden nemen hierbij een uitnodigende, stimulerende en begeleidende rol in.
Experience is the best and indeed the only real teacher.Helen Parkhurst Vijf kernwaarden vertaald in onderwijs:Vrijheid en verantwoordelijkheidEen kind leert verantwoordelijkheid voor zichzelf en zijn omgeving te dragen, als zijn omgeving hem daarvoor de ruimte en mogelijkheden biedt. Binnen een onderwijsstructuur met taken is er de ruimte om eigen keuzes te maken. Tegelijk worden kinderen geconfronteerd met de relatie tussen wat ze doen en wat dat oplevert. Dat is voor kinderen een geleidelijk leerproces, waarin zelfkennis, zelfinschatting en zelfregulatie een grote rol spelen. SamenwerkingDe onderwijsunits zijn speel- leer- en werkomgevingen waar kinderen en teamleden elkaar beïnvloeden. Goede samenwerkingsvaardigheden zijn daarbij een vereiste en worden geoefend. Kinderen leren dat er verschillen bestaan tussen mensen. Ze leren naar elkaar te luisteren en respect te hebben voor elkaar. Als kinderen met elkaar de gelegenheid krijgen om samen te spelen en werken, ontwikkelen ze ook sociale vaardigheden. Het uiteindelijke doel is democratisch burgerschap. Campus Columbus is hiervoor een betekenisvolle oefenplek. ZelfstandigheidKinderen krijgen de ruimte en het vertrouwen om doelgericht aan taken te werken. Tijdens dit proces leert het hulp te zoeken als dat nodig is. Om als mens goed te kunnen functioneren, moet een kind leren beoordelen welke beslissingen het moet nemen en wat de gevolgen daarvan zijn. De keuzevrijheid leidt een kind tot het nemen van zelfstandige beslissingen die voor hem effectief en verantwoord zijn. DoelmatigheidHet Columbusonderwijs is gericht op een doelmatige, effectieve inzet van tijd, menskracht en middelen. Parkhurst wilde ook omwille van de efficiency kinderen verantwoordelijkheid in handen geven. Kinderen zijn als het ware kleine ondernemers, die verantwoordelijkheid leren dragen voor hun taken, hun eigen ontwikkeling, omgeving en werk. ReflectieReflectie betekent nadenken over het eigen handelen met als doel inzicht te krijgen, zwakke punten te verbeteren en sterke punten beter naar voren te laten komen. Zelfkennis wordt vergroot en reflecterende kinderen worden zich bewust van emoties die in bepaalde situaties bij hen een rol spelen. Kinderen krijgen inzicht hoe zij er vervolgens naar handelen. Het gaat om het (her)interpreteren van ervaring en kennis. Er wordt in de units zowel op kringniveau als op individueel niveau veel aandacht besteed aan reflectie. Verantwoordelijkheden voor Dalton worden breed gedragen, door alle teamleden en indirect door de kinderen en ouders. Hiermee borgen wij de kernwaarden en werkwijze. Dit wordt versterkt door middel van een planmatige zelfevaluatie, reflectie en visitatie. Columbus is een lerende organisatie die zich permanent professionaliseert, experimenteert en reflecteert op de eigen praktijk.
Lid van de NDV (Nederlandse Daltonvereniging)Campus Columbus is lid van de Nederlandse Daltonvereniging. De NDV visiteert ons vijfjaarlijks en geeft of verlengt een licentie Dalton indien in de praktijk de Daltonwaarden gestalte hebben gekregen. Dat doet de vereniging met een opgeleide visitatiecommissie. Columbus heeft al sinds 2007 de licentie Dalton (onderwijs).
Je kunt navigeren door onze site via bovenstaande buttons maar ook door naar de informatie te gaan waar je meer over wilt weten via de sitemap onderaan elke pagina. |
Campuskalender |
Contactgegevens |
Deel deze pagina |
Informatiebalie:KC Campus ColumbusCampusraad jaarverslag 2019-2020 Stichting Vrienden van de Campus AdministratieVragen, klachten, complimenten Professionele bezoekarrangementenDownloads en Publiciteit:
|
OnderwijsDownloads: Tagpagina |
OpvangDownloads: |
Opvoeding & ontwikkelingWaarde(n)volle leefgemeenschap OntdekTalent
Aangesloten bijBekijk alle Blosse opvangvormen
Ook een leuke baan in opvang of onderwijs? |