Streven naar de optimale ontwikkeling van elk kind!Het woord kwaliteit levert verschillende denkbeelden op. Wat verstaan we hieronder? Gaat het om statische kwaliteit, zaken die meetbaar zijn? Of hebben we het over dynamische kwaliteit, de wijze waarop processen lopen? Of iets van beiden, het rendement? Uiteindelijk is er voor ons maar één resultaat waar alle andere kwaliteitscriteria ondergeschikt aan zijn: de optimale ontwikkeling van elk kind binnen Campus Columbus. En deze kwaliteit laat zich niet zomaar ‘vangen’. Om de omstandigheden voor optimale ontwikkeling op een zo hoog mogelijk niveau te krijgen, reflecteren we constant. Bijvoorbeeld op de veiligheid, de opvoedkundige kwaliteit en onderwijskwaliteit. We maken analyses en komen tot vervolgacties in vele vormen. Daarover leggen we ook verantwoording af. Een aantal van deze kwaliteitsprocessen worden hieronder beschreven.
Kwaliteit door planmatig handelenWe stellen een campusplan (CP) op voor vier jaren. Hierin staat beschreven wat er is bereikt en wat de doelen voor de komende periode zijn op basis van een uitgebreide analyse. We gebruiken alle mogelijke bronnen bij de sterkte- en zwakteanalyse. Ook de meningen van kinderen en ouders worden via een enquête meegewogen. Elk jaar worden de doelen uit het CP opnieuw bekeken, eventueel bijgesteld en in concrete acties omgezet. Dit jaarplan wordt ook in de campusraad besproken en geëvalueerd.
Kwaliteit door het professioneel volgen van kinderenOnze basisbehoefte is aansluiten bij de ontwikkeling en basisbehoeften van elk kind. Daarom is de basis van het handelen het observeren van kinderen en analyseren van producten van kinderen. Binnen de onderwijsunits volgen we de ontwikkeling in lijn met de groei van het kind. We streven naarmate de kinderen ouder worden steeds meer en andere doelen na. Sommige ontwikkelings- en leerlijnen lopen van 0 tot 12 jaar, anderen starten rond 4 of bij 7 jaar. Op Columbus registreren we de ontwikkeling digitaal, met het OntwikkelingsVolgModel (Nieuwe naam: Edumaps) uitgegeven door het Seminarium voor orthopedagogiek. Dit instrument registreert aan de hand van ontwikkelings- en leerlijnen de totale ontwikkeling van het kind. Wij gebruiken deze registratie enerzijds om ons aanbod goed te laten aansluiten, anderzijds om ons professioneel te verantwoorden naar de ouders en verzorgers. Kwaliteit door het cyclische proces met portfolioOok het werken met een portfolio borgt kwaliteit. De werkwijze van portfolio wordt hier verder toegelicht. Kwaliteit door inspectieDe Inspectie van het Onderwijs ziet toe op de naleving van de Wet op het Primair Onderwijs. Dit toezichtskader kent verschillende werkwijzen. Indien daar aanleiding voor is, kunnen de onderwijsunits bezocht worden om de kwaliteit van het onderwijs te beoordelen. De inspectie voert steeds meer periodieke gesprekken met het bestuur dat eindverantwoordelijk is voor de kwaliteit. Ook vraagt de onderwijsinspectie gegevens op van Campus Columbus. Deze gids, het vierjaarlijkse campusplan en de jaarplannen bijvoorbeeld. Het meest actuele inspectierapport is hier te lezen. Kwaliteit door visitatiesDe Nederlandse Daltonvereniging (NDV) ziet toe op de kwaliteit vanuit de Daltonkernwaarden. Het heeft daarvoor visitatiecommissies. De commissie beoordeelt de praktijk en laat zich informeren door kinderen en ouders. Ook doet het aanbevelingen die wij opnemen in het campusplan. Lees hier het laatste visitatieverslag. In 2016 heeft Campus Columbus als eerste in Nederland de licentie gekregen voor het gehele kindcentrum. Nadat een organisatie een licentie heeft gekregen, wordt elke vijf jaar opnieuw gevisiteerd. Pas bij een licentie mag de naam ‘Dalton’ worden gebruikt. Columbus heeft al sinds 2007, toen nog als 'school' de officiële licentie Dalton. Kwaliteit door innovatieDuurzame kwaliteit kun je goed meten aan hoe een organisatie omgaat met vernieuwing. Stilstand is achteruitgang, is het motto. De directie ziet erop toe en stimuleert dat de cultuur binnen Campus Columbus voldoet aan de voorwaarden om tot innovatie te komen. Er is ruimte om inspiratie op te doen. Er is ruimte om te mogen experimenteren binnen de afdelingen. Er wordt hiervoor voldoende gefaciliteerd.
Talent bepaalt wat je kunt bereiken; inzet of je het bereikt.
Je kunt navigeren door onze site via bovenstaande buttons maar ook door naar de informatie te gaan waar je meer over wilt weten via de sitemap onderaan elke pagina. |
Laatste nieuws |
Campuskalender |
Contactgegevens |
Deel deze pagina |
Informatiebalie:KC Campus ColumbusStichting Vrienden van de Campus AdministratieVragen, klachten, complimenten Professionele bezoekarrangementenDownloads en Publiciteit:
|
OnderwijsDownloads: Tagpagina |
OpvangDownloads: |
Opvoeding & ontwikkelingWaarde(n)volle leefgemeenschap OntdekTalent
Aangesloten bij |