Dalton en opvangOntspannen en ontdekken op Columbus!Met een warme, kindvriendelijke omgeving vanuit vertrouwen en de Daltonkernwaarden zelfstandigheid, samenwerken en verantwoordelijkheid krijgt elk kind de ruimte zich emotioneel en fysiek te ontwikkelen. Dalton is van oorsprong een onderwijsstroming afgeleid van het boek ‘Education on the daltonplan’ (1922) van Helen Parkhurst (1887-1973). Parkhurst schreef: “Wat wij nodig hebben in onze maatschappij zijn mensen zonder vrees.” (fearless human beings). Elk mens neemt zijn verantwoordelijkheid in de samenleving. Het gaat om een grote mate van zelfvertrouwen en tonen van moed om te werken aan een democratische wereld. Haar pedagogische uitgangspunten zijn uitstekend te vertalen naar het werken met jonge kinderen en in de kinderopvang. De teamleden van De Nieuwe Wereld, La Pinta en La Niňa creëren een veilig, ondersteunend klimaat om het kind de kans te bieden zo initiatiefrijk en zelfstandig mogelijk met de omgeving om te gaan. Dus 'zonder vrees' zoals Parhurst het bedoelde. Elk teamlid heeft per definitie vertrouwen in de positieve bedoelingen van het kind. Uiteraard allemaal in relatie met de leeftijd van het kind. Bij De Nieuwe Wereld wordt bewust met verticale groepen gewerkt. Het zorgt ervoor dat kinderen van verschillende leeftijden elkaar kunnen helpen en van elkaar kunnen leren. Ook bij La Niňa werken we met verschillende leeftijden door elkaar om dezelfde reden. Ook creëren we situaties waarin kinderen van De Nieuwe Wereld en La Niňa samen spelen. Vijf kernwaarden vertaald in opvang:Vrijheid en verantwoordelijkheidEr wordt gehandeld vanuit het vertrouwen in het kind. Vertrouwen in de bedoelingen van het kind en ook vertrouwen in de natuurlijke wijze van ontplooien zolang de omgeving daarvoor de voorwaarden schept. Uitnodigende materialen en begeleiding. Voor het kind is het leren omgaan met vrijheid met verantwoordelijkheid een proces dat langzaam verloopt. De teamleden stimuleren stapje voor stapje de kinderen om te gaan met de ruimte die zij aankunnen. Daarbij is veiligheid natuurlijk de belangrijkste voorwaarde. Bij La Niňa sluiten we aan bij wat de kinderen in de units aan verantwoordelijkheid dragen. De vrijheid wordt met afgesproken taken vormgegeven, maar ook door verantwoordelijkheid te dragen en verantwoording af te leggen. Ieder kind is vrij te kiezen welke activiteit het wil ondernemen en in welke volgorde. Er is de keuze om alleen te ontspannen of samen met anderen te spelen. Ook deelt het kind zoveel mogelijk zelf de tijd in bij La Niňa. SamenwerkingBij Campus Columbus opvang spelen en ontdekken de kinderen met elkaar, van elkaar en aan elkaar. De samenwerkvaardigheden worden uitgebreid met samen-speel-vaardigheden. Het begint bij de 0 tot 4-jarigen weer heel eenvoudig: samen in de kring zitten, speelgoed delen, elkaar helpen bij het aantrekken van de jas en samen een spelletje doen. Samenwerken met anderen heeft daarnaast een functie op het gebied van sociale vorming. De kinderen leren dat er verschillen bestaan tussen mensen en ze ontwikkelen sociale vaardigheden. ZelfstandigheidDe kinderen zijn van nature actief en ontdekkend. We spelen graag in op deze exploratiedrang door ze, binnen grenzen, hun eigen gang te laten gaan om nieuwe ervaringen op te doen. Daarbij simuleren we de zelfregulatie van kinderen. Een teamlid bij Campus Columbus heeft altijd de zin niets doen wat kinderen zelf ook kunnen om deze reden in het hoofd. DoelmatigheidHet samenstellen van activiteiten vraagt om inzicht in de ontwikkelingsfasen en aandacht voor het verschil in de mogelijkheden van de kinderen. Een goed samengesteld activiteitenpakket leidt tot ontwikkeling die aansluit bij de kinderen, zowel in talent, aanleg als tempo. ReflectieReflectie betekent nadenken over het eigen handelen met als doel inzicht te krijgen, zwakke punten te verbeteren en sterke punten beter naar voren te laten komen. Zelfkennis wordt vergroot en kinderen die reflecteren worden zich bewust van emoties die in bepaalde situaties bij hen een rol spelen. Ze krijgen inzicht hoe zij er vervolgens naar handelen. Wanneer de situatie zich er voor leent worden kinderen door middel van open, onbevooroordeelde vragen uitgenodigd om terug te kijken en zo mogelijk vooruit. Verantwoordelijkheden voor Dalton worden breed gedragen, door alle teamleden en indirect door de kinderen en ouders. Hiermee borgen wij de kernwaarden en werkwijze. Dit wordt versterkt door middel van een planmatige zelfevaluatie, reflectie en visitatie. Columbus is een lerende organisatie die zich permanent professionaliseert, experimenteert en reflecteert op de eigen praktijk.
Lid van de NDV (Nederlandse Daltonvereniging)Campus Columbus is lid van de Nederlandse Daltonvereniging. De NDV visiteert ons vijfjaarlijks en geeft of verlengt een licentie Dalton indien in de praktijk de Daltonwaarden gestalte hebben gekregen. Dat doet de vereniging met een opgeleide visitatiecommissie. Columbus onderwijs heeft al sinds 2007 de licentie Dalton. De NDV heeft nog geen criteria om een geheel kindcentrum te beoordelen, dus hierin kunnen we nog geen licentie hebben. Op dit moment is de NDV bezig met het omschrijven van deze criteria. Campus Columbus werkt actief mee aan het opstellen van die criteria en zit in het netwerk van opvangorganisaties en kindcentra die Dalton als uitgangspunt hebben. Wij verwachten dat Kindcentrum Campus Columbus binnen een paar jaar een officiële Daltonlicentie zal hebben.
Je kunt navigeren door onze site via bovenstaande buttons maar ook door naar de informatie te gaan waar je meer over wilt weten via de sitemap onderaan elke pagina. |
Campuskalender |
Contactgegevens |
Deel deze pagina |
Informatiebalie:KC Campus ColumbusStichting Vrienden van de Campus AdministratieVragen, klachten, complimenten Professionele bezoekarrangementenDownloads en Publiciteit:
|
OnderwijsDownloads: Tagpagina |
OpvangDownloads: |
Opvoeding & ontwikkelingWaarde(n)volle leefgemeenschap OntdekTalent
Aangesloten bij |